Veelgestelde vragen


Veelgestelde vragen

Het stellen van vragen is helemaal niet gek! Al helemaal niet als het om de verkoop of aankoop van een woning gaat. Wij hebben al veel vragen voorbij horen komen, bijvoorbeeld via de mail, telefoon, tijdens een bezichtiging of verkoopgesprek. Deze vragen inclusief antwoorden hebben wij voor jou op een rijtje gezet.

Huis verkopen

Wie bepaalt de waarde van je huis eigenlijk? Zelf heb je er wellicht uren in staan zwoegen, klussen en heb je alles door de jaren heen flink opgeknapt. De makelaar neemt een aantal factoren mee in de waarde van je huis. Zo wordt er altijd gelet op de locatie. De afstand tot een snelweg, de afstand tot een centrum of het type wijk spelen allemaal een rol. Indien er veel vraag is naar een huis in jouw woonplaats, zal dit ook zeker een rol spelen in de vraagprijs. Daarnaast wordt er altijd gekeken naar de ruimte. Hoe meer ruimte, hoe hoger de waarde. Dit geldt ook voor de tuin. Een goed onderhouden woning is meer waard dan een woning met achterstallig onderhoud. Een nieuwe keuken, badkamer en toilet spelen ook een belangrijke rol. Daarnaast spreken energiezuinige woningen kopers vaak aan, denk aan zonnepanelen, zonneboilers of een goede isolatie. Deze factoren spelen allemaal mee bij de bepaling van de woningwaarde. Toch moet je altijd rekening houden met het feit dat een woning verkopen emotie is en dat verbouwingen die voor jou een grote meerwaarde hebben niet altijd automatisch meegenomen worden in de marktwaarde. Een deel van je investeringen ‘verwoon’ je en zullen niet terugverdiend worden.

De NVM-makelaar is aangesloten bij de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen. De NVM is met 4400 aangesloten makelaars en taxateurs de grootste brancheorganisatie van makelaars, taxateurs en vastgoeddeskundigen. De NVM is gevestigd in Nieuwegein en bestaat sinds 1898. Een makelaar of taxateur met het NVM-logo garandeert een aantal zekerheden. De NVM investeert namelijk voortdurend in de deskundigheid van de beroepsgroep. De statuten én de erecode vormen een garantie voor de basiskwaliteit van ieder NVM-lid.

De kosten van de verkoopmakelaar worden betaald door de verkopende partij. De kosten die onder Kosten Koper worden gerekend, zijn de kosten die moeten worden gemaakt wanneer je eigenaar wil worden van een huis. Onder kosten koper vallen dus geen makelaarskosten. Wanneer de koper een aankoopmakelaar meeneemt, zijn deze kosten voor de koper.

Als verkopende partij zijn er een aantal verplichtingen waar je aan moet voldoen. Als verkoper heb je de meldingsplicht. Dit houdt in dat je de mogelijke gebreken van je woning kenbaar dient te maken bij de koper. Het is belangrijk dat een koper op de hoogte wordt gesteld van de staat van je woning. Je kunt bij gebreken denken aan scheuren in tegels of lekkage, maar ook het recht van overpad van de buurman of de verbouwplannen van de buren. Dit dien je allemaal te melden om de koper van zoveel mogelijk informatie te kunnen voorzien over de woning.

Huis kopen

Als kopende partij zijn er een aantal plichten. De meeste plichten gelden voor de verkopende partij, maar ook de aankopende partij heeft een plicht: de onderzoekplicht. Door deze plicht wordt er voorkomen dat er vervelende zaken aan het licht komen na de oplevering. Wanneer je als koper niet zeker bent van de staat van je woning, kun je een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Mocht je een woning hebben aangekocht en worden er gebreken gevonden, dien je dit zo spoedig mogelijk te melden bij de aankoopmakelaar (indien je deze hebt ingeschakeld voor de aankoop) of verkopend makelaar. In overleg met de koper wordt dan het gesprek besproken en mogelijk verholpen. Het aangeven dient wel binnen een 'redelijke termijn' te gebeuren. Een periode van twee maanden is meestal redelijk.

De kosten koper omvatten de kosten die de overheid koppelt aan de overdracht van een woning. De makelaarscourtage zit hier niet bij inbegrepen. Wat wel is inbegrepen zijn de notariskosten en de overdrachtsbelasting van 2%. Daar komen de kosten voor de opmaak en inschrijving van de hypotheekakte bij. Indien je een aankoopmakelaar inschakelt, zijn die kosten dus voor je eigen rekening.

De NVM-makelaar is aangesloten bij de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen. De NVM is met 4400 aangesloten makelaars en taxateurs de grootste brancheorganisatie van makelaars, taxateurs en vastgoeddeskundigen. De NVM is gevestigd in Nieuwegein en bestaat sinds 1898. Een makelaar of taxateur met het NVM-logo garandeert een aantal zekerheden. De NVM investeert namelijk voortdurend in de deskundigheid van de beroepsgroep. De statuten én de erecode vormen een garantie voor de basiskwaliteit van ieder NVM-lid.

Overdracht en notaris

Als iemand een woning verkoopt, kiest deze partij meestal voor 'kosten koper'. Dit houdt in dat de kosten van de notaris voor de kopende partijen. Om deze reden mogen kopers zelf een keuze maken welk notariskantoor de eigendomsoverdracht en het opmaken van de hypotheekakte uitvoert. Daarnaast is er een mogelijkheid dat voorafgaand aan de koop is afgesproken dat de verkoper de notaris kiest, dit dient wel duidelijk vooraf te worden vastgelegd.

Bij het verkopen van je woning betaalt de koper ervan bijna altijd de notariskosten. De koper bepaalt dan ook meestal wie de notaris wordt. Indien je als verkoper wel graag zelf de notaris wil kiezen, kun je met de koper afspreken dat jij als verkoper de overdrachtskosten betaalt. De kosten voor de notaris zitten niet bij de 'kosten koper' inbegrepen.

Voordat de overdracht plaatsvindt, wordt er een eindinspectie uitgevoerd. Tijdens deze woninginspectie ga je nog een laatste keer door de woning heen met de kopers van het huis. Je let hierbij op diverse zaken:

  • Controle of de woning volgens de afspraken wordt opgeleverd
  • Meter- en waterstanden worden genoteerd
  • Lijst met roerende zaken wordt gecheckt

De eventueel vooraf aangegeven gebreken moeten volgens de afspraak zijn hersteld. Indien er wel een nieuw gebrek is opgetreden, ben je als verkoper verplicht dit aan de kopers van je woning te melden. De eindinspectie kan worden gedaan op basis van een formulier die de koper en de verkoper na afloop samen ondertekenen.

Onderhandeling

Je bent in onderhandeling vanaf het moment dat de verkopende partij reageert op je bod met een tegenbod. Zolang de verkopende makelaar aangeeft dat hij je bod met de verkoper gaat bespreken, ben je dus nog niet in onderhandeling.

Zolang er geen koopovereenkomst is ondertekend én de drie dagen bedenktijd nog niet om zijn, kan een bod worden ingetrokken. Ook als de verkoper het bod al via de e-mail, chat of mondeling heeft geaccepteerd, intrekken kan dan nog steeds.

De bedenktijd gaat in om 0.00 uur na de dag dat koper een afschrift ontvangt van het ondertekende koopcontract. De bedenktijd duurt drie dagen, waarvan minimaal twee een werkdag moeten zijn. Als je als koper een beroep wil doen op de bedenktijd, moet je ervoor zorgen dat de ontbindingsverklaring bij de verkoper is, voordat de drie-dagen-termijn is overstreken.

Dit mag, een onderhandeling leidt niet altijd tot een verkoop. De verkoper kan daarom ook op deze manier ontdekken of er meer belangstelling is. Er mag ook met meer dan één gegadigde worden onderhandeld. De makelaar moet dit dan wel duidelijk melden. Meestal vertelt de NVM-makelaar in een dergelijk geval aan belangstellenden dat een woning 'onder bod' is. Bij het bieden van de vraagprijs kan de verkoper dus nog beslissen of hij het bod aanvaardt of een tegenbod uit wil brengen.

Een vraagprijs is een uitnodiging om te onderhandelen. Ook als jij degene bent die als eerste meer dan de vraagprijs biedt, hoeft de verkoper niet op je bod te reageren. Het hoogste bod hoeft niet het meest aantrekkelijk te zijn. Als verkoper ben je altijd zelf baas of je op een bod in wil gaan of niet én met wie je onderhandelingen gaat voeren.

Koopovereenkomst

Na een mondelinge overeenkomst ontvangen beide partijen een overzicht van de afspraken in de mail. De verkopende partij wordt verzocht zijn/haar gegevens zo spoedig mogelijk aan te leveren. Na de mondelinge overeenkomst word je gevraagd een aantal gegevens in te sturen. Hierna wordt er een concept- en definitieve koopovereenkomst opgesteld. MooiWonen Makelaars streeft ernaar deze binnen 24 uur te kunnen opleveren en binnen vier dagen ook daadwerkelijk te laten ondertekenen. Dit is belangrijk in verband met het schriftelijkheidsvereiste wat in ons land geldt. Geen handtekening, geen overeenkomst!

De koop is niet bindend bij een mondelinge overeenstemming indien de koper een persoon is die niet handelt voor een bedrijf of beroep. De koop van een woning door een particulier moet simpelweg schriftelijk worden aangedaan. Als beide partijen, zowel de koper als de verkoper particulier zijn, dan kunnen beide partijen zich na een mondelinge overeenstemming nog terugtrekken. Geen van beide kan worden gedwongen om een schriftelijke overeenkomst de ondertekenen.

Courtage

Nee, deze courtage zit er niet in. Onder ‘kosten koper’ vallen:

  1. Overdrachtsbelasting.
  2. Notariskosten, onder andere voor het opmaken van de leveringsakte en het inschrijven ervan in het Kadaster.

Naast bovengenoemde kosten kunnen er notariskosten zijn voor het opmaken en inschrijven van de hypotheekakte.

Als de koper een aankoopmakelaar heeft ingeschakeld, komt de courtage voor deze aankoopmakelaar voor rekening van de koper. Die wordt over het algemeen verrekend via de eindafrekening die de notaris opmaakt. De kosten van de verkopende makelaar zijn voor rekening van de verkoper.

Bron: NVM

Staat jouw vraag er niet tussen?

Wees niet bang om hem te stellen! Neem gerust contact op met één van onze medewerkers.

Jouw droomhuis nog niet gevonden?

Schrijf je in!

Locatie: Annen
Zuidlaarderweg 106
9468 AJ Annen

Locatie: Tynaarlo
Industrieweg 4 F
9482 TT Tynaarlo

Back to top